phone

אחד הגורמים הבסיסיים המבדילים בני אנוש מבעלי חיים, הוא קיומו של דימוי עצמי וביטחון עצמי. קיימת בנו היכולת לעצב זהות ולגבש דימוי עצמי חיובי או דימוי עצמי שלילי. דימוי העצמי מתבטא בכל תחומי חיינו, החל מהעבודה בה אנו בוחרים לעסוק, בחירת בן או בת זוג ועד אם נבחר לרקוד במסיבה או להתבונן מהצד. מצבים כגון דיכאון, חרדה, קנאה, התמכרויות, הפרעות אכילה. כל אלו קשורים, באופן ישיר, לתחושת דימו עצמי נמוך וביטחון עצמי שיצרנו. איך אפשר להעלות דימוי עצמי נמוך? ואיך נוצר דימוי עצמי נמוך? כל התשובות

 
איך לשפר דימוי עצמי נמוך?
  מה משפיע על דימוי העצמי? הגורמים לדימוי עצמי נמוך:

דימוי עצמי נמוך או ביטחון עצמי נחות אינו גזרת גורל. ישנם דרכים רבות לשפר את חווית ביטחון העצמי שלנו. דימוי עצמי נמוך או חוסר ביטחון עצמי נוצר על-ידי ביקורת העצמית תמידית ועוצמתית. ביקורת עצמית אשר פוגעת בתחושת דימוי עצמי ומתאפיינת בסוגים רבים של עיוותי חשיבה שנועדו להגן עלינו מפני כישלון או מפני פגיעה רגשית ודחייה אשר יוצרת דימוי עצמי נמוך. החשיבה ביקורתית נוהגת להשתמש בביטויים מעליבים המתקיפים אותך ובדרך-כלל קולה ביקורתי, רם, מוחלט וחסר-פשרות. היא זאת היוצאת דימוי עצמי נמוך. מחקרים רבים מראים כי כושר הביצוע מושפע מחשיבה בקורתית כך עלול להווצר 'מעגל קסמים' מעין נבואה שמגשימה את עצמה של ביקורת - ביצוע נמוך - דימוי עצמי שלילי וחוזר חלילה. לרוב, ישנו פער עצום בין דימוי עצמי פנימי שנוצר כתוצאה מדברים שנאמרו לנו במהלך החיים ע"י הורים, מורים וחברים. לבין, דימוי עצמי - תפיסה רציונאלית של מי אנחנו באמת. ישנם לא מעט סיפורים, על מורים או/ו מדריכים אשר לקו בחוסר אמונה לגבי עתידו של ילד ואולם בבגרותו הוכיח האדם ע"י שינוי תפסתי כי הוא מסוגל ואף יכול להצליח.

"הביקורת ההרסנית", אשר יוצרת דימוי עצמי נמוך, היא מונח, שהוטבע לראשונה על-ידי הפסיכולוג יוג'ין סגן, לצורך תיאור הקול השלילי המתקיף אותך ושופט את מעשיך. בכל אחד מאתנו, קיים קול פנימי ביקורתי ושופט. אולם אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך, נוטים לפתח ביקורת הרסנית מרושעת וקולנית יותר. הביקורת העצמית תולה בך את האשמה והאחריות לגבי דברים שמשתבשים, ביקורת העצמית ההרסנית משווה אותך לאחרים - להישגיהם ולכישוריהם ומוצאת אותך נחות עמדה לעומתם. הביקורת מציבה אתגרים של שלמות יתר ונטיה לפרפקציוניזם. השאיפה לשלמות ולפרפקציוניזם מאפיין אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך ותורמת אף ליצירת חרדה וחוסר אונים ולחוויית 'מה הטעם לנסות?' אשר מחזקת ומגבירה את תחושת הכישלון ומגבירה את חוסר הביטחון. ביקורת עצמית מורידה את רוחנו וגורמת לנו להרגיש רע ביחס לעצמנו. ביקורת חוזרת ונשנית על עצמנו מפחיתה דימוי עצמי וגורמת לאדם להסתגר ולהימנע מהתנהגויות שעלולות לסכן אותו. דימוי עצמי נמוך הינו גורם ראשי ביצירת מגוון בעיות בתחום האישי והבין אישי. ברמה האישית, אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך נוטים יותר לתחושת דיכאון וחרדה, קושי בהשגת מטרותיהם בכלל ובפרט בתחום התעסוקתי דבר אשר מעצים את תחושת דימוי העצמי הנמוך ויוצר מעין מעגל קסמים הרסני. ברמה הבין אישית דימוי עצמי נמוך גורם להסתגרות, התמכרות, קושי ביצירת קשרים חברתיים, התקפי זעם/קנאה ואפילו חרדה חברתית. 

 בחן את עצמך - האם יש לך ביטחון עצמי?

                               כיצד נוצר דימוי עצמי שלילי? טיפול בביטחון עצמי 

ביטחון עצמי חיובי וליצירת דימוי עצמי ישנם, בדרך- כלל, שורשים הנעוצים עמוק והרחק בחוויות מוקדמות של ילדות. במקרים של התעללות, בגילאים מוקדמים, נטישה (פיזית או רגשית) יוצרת תחושת ביטחון עצמי נמוך וחוסר ערך. במערך החשיבה האגוצנטרי, הילדי, קיים חשש אצל הילד כי הסיבה לנטישה נעוצה באיזה פגימות הקיימת בו. דימוי עצמי שלילי הוא גם תוצאה של ביקורת תמידית מצד ההורה המטפל. בילדותינו, דרך ההשתקפות של התינוק בעיני הוריו, התגובות שהוא מקבל מהסביבה נוצר דימוי העצמי, דימוי עצמי נמוך או דימוי עצמי גבוה. ההורים הם המקור לכל תמיכה או אהבה ולכן שביעות רצונם של ההורים הינו בבחינת חיים, או מוות לילד. כל תפיסתו העצמית תלויה בהכרה ובאישור מצד הדמיות ההוריות ועלולות להעלות ולהפחית ביטחון העצמי. מחוות מילוליות או לא מילוליות של תחושות אכזבה או תחושת "לא בסדר" נחרטים ונפשנו ומשפיעים על יצירת דימוי עצמי נמוך. קולה של הביקורת העצמית, הוא קולו של ההורה הבלתי מרוצה והמסתייג, שחווינו בילדותינו.  

ככל שהמסרים שקיבלנו בילדותינו, היו בעלי עוצמה רבה יותר יתפתח דימוי עצמי נמוך יותר הכולל ביטחון עצמי ירוד. כאשר ישנה חוויה של נטישה (פיזית או רגשית), במחשבתו הילדותית-אגוצנטרית, הילד מאשים את עצמו בנטישת הוריו והוא מפתח קול ביקורתי רם המזהיר מפני דחייה על בסיס חוסר בדמות מטפלת, הילד מאמין כי משהו בו "פגום" ולכן הוא נעזב. תחושה זאת מייצרת תחושת חוסר ערך ועל בסיסה מתפתח דימוי עצמי נמוך. לסיכום נאמר, כי דימוי עצמי נוצר בשלבים ראשונים של הילדות על בסיס יחס ההורים אל הילד, בהמשך, אותו יחס ביקורתי מופנם בהתייחסות האדם אל עצמו והופך לקול ביקורתי שבתוכנו. דימוי עצמי ותחושת ביטחון עצמי משפיעה על כל תחומי החיים ועל האופן בו אנו מרגישים לעצמנו. העלאת דימוי עצמי נמוך אפשרית ופותחת אפשריות חדשות לביטוי והתפתחות. 

סימנים של דימוי עצמי נמוך:

  1.  ביקורת עצמית מופרזת וחוסר שביעות רצון מעצמך יוצרת דימוי העצמי נמוך.

  2.  רגישות מוגברת לביקורת ולדעה של אחרים, לעיתים אף ביקורתיות כלפי אחרים מבטאת דימוי עצמי נמוך.

  3.  חוסר החלטיות מתמיד וחשש לטעות הינו ביטוי לדימוי עצמי נמוך.

  4.  קנאה פתולוגית. לא בהכרח, אך יתכן כי על בסיס תחושת דימוי העצמי נמוך תנבע קנאה, העלולה להפריע בעיקר במערכת יחסים זוגית.

  5.  קנאה בהצלחת אחרים- קנאה נובעת מהתחושה שלאחרים יש משהו, שלי לא יכול להיות. תחושת הביטחון העצמי יורדת, בגלל התחושה המתמדת שעבור אחרים הצלחה אפשרית אך עבורי, היא אינה אפשרית; לכן חשוב, על מנת להעלות להגביר דימוי עצמי נמוך הוא לא להשוות בינך לבין אחרים.

  6.  תשוקה נלהבת לרצות וריצוי למען האחרים, למען קבלת אישור מהסביבה. אך המחיר גבוה מידי, היות שככל שאת/ה מרצה, כך תחושת הערך העצמי וחווית דימוי העצמי הנמוך הולכת ופוחתים. לעיתים הצורך בריצוי כל-כך אוטומטי שיש ללמוד הסתגלות התנהגותית חדשה אנטי מרצה, ההקשבה לצרכים ולרצונות הפנימים ונאמנות כלפיהם מגדילה את תחושת הערכה העצמית ויוצרת דימוי עצמי גבוה. 

  7.  עמדת הגנה קבועה והצורך להצדיק את עצמם במעשיהם על מנת להגן על דימוי עצמי נמוך;

  8.  פסימיות, השקפת עולם שלילית משקפים דימוי עצמי נמוך.

 

הגורמים לדימוי עצמי נמוך:

1) חוויות והתנסויות: דימוי עצמי נוצר כתוצאה מחוויות שאנו צוברים ולוקחים בהן חלק החל מגילאי הינקות מעצבות את האופן בו אנו תופסים את עצמנו ואת יכולותינו ומתוך כך את תחושת הדימוי העצמי.. לאורך השנים יגדל טווח ההתנסויות והמסגרות בהן פועל האדם והדימוי העצמי יתרחב ויכלול היבטים נוספים- מהן יכולותיי ?הלימודיות? איזה תפקיד אני ממלא באינטראקציות חברתיות? האם יש לי יכולת מנהיגות?

 2) אינטראקציות בין אישיות: למטפלים בנו בילדותינו ישנה השפעה מכרעת על תחושת הדימוי העצמי. מיום לידתנו אנו מצויים באינטראקציות בין אישיות ההולכות ומתרחבות. הפידבקים הסביבתיים שאנו מקבלים ("אתה ילד עצלן!"), ההשוואות לאחרים ("אני התלמיד הכי טוב בכיתה") ויחסינו עם אחרים ("אף פעם מזמינים אותי לשחק" - כל אלו משפיעים ומעצבים את הדימוי העצמי. הן תחושת העצמי והן הדימוי העצמי הן נגזרת של יחס הסביבה אל האדם.

3)דמיות סמכות/ מטפלים: המטפלים הראשונים בילד הם ההורים ולאחר מכן מטפלים אחרים - גננות ומורים. יחסם של כל אלו שצוינו משפיע השפעה מכרעת על יסודות ההערכה העצמית ומה שישפיע על היבטים של דימוי העצמי נמוך או גבוה בבגרות. הקשיים הקיימים בחינוך הילדים מצד ההורים והמורים מביאים לעיתים את אלה לגעור בילד ולפגוע בו.

 4) תרבות וחברה- התרבות וההחברה אליהן אנו משתייכים משפיעות אף הן על הדימוי העצמי- אנו משווים עצמנו לנורמות החברתיות, מציבים לעצמנו מטרות בהתאם להן וכן הלאה. למשל כיום החברה שלנו מעריכה מאוד השגיות, יזמות, תחרותיות והצלחה ולכן אנשים רבים בוחנים את עצמם לפי פרמטרים אלו. זאת ועוד, ככל שערכי החברה כגון הישגיות, תחרותיות ופרפקציוניזים גבוהים יותר כך הקרטריונים לשיפוט עצמי נוקשים יותר ודורשניים יותר. כמובן, שככל שדרישות החברה גבוהות יותר כך הדימוי העצמי הפרטי ניזוק. כך קורה שמקרים של הפרעות אכילה הולכים ומתרבים.

  

                            כיצד להעלות דימוי עצמי נמוך? טיפול בדימוי עצמי נמוך הגורמים לדימוי עצמי נמוך

טיפול דימוי עצמי נמוך כולל שימוש בהיגיון בריא המשמש כלי רב-עצמה להעלאת דימוי עצמי ותחושת ביטחון עצמי נמוך. לשם כך, קודם עלינו לבחון את אופייה של הביקורת העצמית היוצרת ביטחון עצמי ירוד ותפיסת דימוי עצמי נמוך.
בכדי להעלות דימוי עצמי נמוך יש צורך לזהות תחילה, את הביקורת ההרסנית. לרוב, הביקורת ההרסנית דומה באופייה ובטונציה שלה לקולו של ההורה הביקורתי, רק שקולה באופן פנימי הוא רם יותר ואכזר יותר.זיהוי הביקורת מקל על נטרולה והתוצאה הישירה היא שיפור ניכר דימוי העצמי. הכוונה אינה להשתיק את קולה של הביקורת, אלא לתת לה מענה ולהרגיע אותה. פעמים רבות, מטרתה של הביקורת היא להזהיר מפני פוטנציאל של כישלון, או על מנת להימנע מדחייה. 
הסיבות לקיומה של ביקורת עצמית הינן רבות ומגוונות. לעיתים נדמה כי בלעדיה לא ננוע לעבר השגיות רבה יותר או נגשים מטרות שהצבנו לעצמנו. למעשה, ההפך הוא הנכון, ככל שקולה של הביקורת רם ועוצמתי יותר והמטרות שהצבנו בפנינו גבוהות כך ייווצר דימוי עצמי נמוך המביא לייאוש ותחושת 'מה הטעם?' ומכך לחוסר התקדמות וייאוש.
 
 לכתבה באתר דוקטורס עד דימוי עצמי מאת נעמי בר - הקלק כאן

                          איך לשפר את הביטחון העצמי? - טיפול ביטחון עצמי נמוך               

1) הכללה או הכללת יתר. אחד מהמאפיינים הבולטים של בטחון עצמי נמוך היא הביקורת העצמית הכוללת הכללה. הביקורת העצמית מכלילה ומנסחת חוקים מוגזמים הכוללים מילות מפתח כגון: לעולם לא...,תמיד...,אף פעם...,כולם...לדוגמה: "אני תמיד אהיה בדיכאון", "לאף אחד לא אכפת ממני", "כולם אינטרסנטים", "אני אף פעם לא מצליח", "כלום לא הולך לי" וכדומה. הסילו המחשבתי שמטרתו להגן ולהפוך את העולם לברור יותר מקבע אותנו בראיה צרה ומקובעת של דימוי עצמי המונעת כל אפשרות אחרת של התבוננות על המציאות. הכללה גורמת לראיה צרה של המציאות ולתחושת יאוש.

2) חשיבה נבואית - חשיבה נבואית או קריאת מחשבות מניחה שאני יודע מהן מחשבותיהם ורגשותיהם של אחרים כלפיי ועל סמך אותן ידיעות אני נחפז להסיק מסקנות ללא כל ראייה ממשית ומוכחת. התחושה כי אחרים חווים אותי בצורה שלילית יוצרת מעגל הרסני המחזק את תחושת בידוד המגבירה דימוי עצמי נמוך. כאשר ישנו דימוי עצמי נמוך, בהכרח נדמה, כאילו אחרים שופטים ומבקרים עד כי לעיתים אדם מעדיף להמנע ממפגשים חברתיים. לעיתים, חשיבה נבואית היא כה חזקה עד כדי התפתחות של חרדה חברתית. אדם בעל ביטחון עצמי נמוך בטוח ביכולתו לזהות את מחשבותיהם הביקורתיות של אחרים כלפיו, הוא חש נשפט מצד אחרים, גם אם אין לו הוכחה ממשית לכך.

3) דימוי עצמי אידאלי - לרבים מאתנו קיימת תמונה ברורה על איך החיים אמורים להראות ואיך אני אמור להיות/להרגיש/לחשוב/להראות. כאשר הפער בין דימוי העצמי האידאלי לבין מי שאני, גדול מדיי, נוצרת תחושה של לחץ עצום וחוסר הערכה עצמית. לחץ זה נובע מתחושה בלתי פוסקת, שעליי להיות משהו אחר או לשנות תכונות אופי . למרות שמטרתו של 'האני האידאלי' לדרבן אותך להשיג מטרות כלשהן, הפער הבלתי אפשרי, גורם לתחושת ביטחון עצמי נמוך חוסר אונים עד כדי חוסר עשיה מוחלט. בדיקה הגיונית של אותו עצמי אידאלי, עד כמה הוא ממשי ומציאותי יכולה לשחרר מתחושת המאבק ולשחרר את הלחץ שקונפליקט כזה יוצר.

4) האמונה (הלא מודעת) כי בכוחה של ביקורת לדרבן לעשיה - דימוי עצמי נמוך נוצר כתוצאה מביקורת הרסנית. אנחנו יכולים לחיות את מרבית חיינו עם אמונה שהביקורתיות עצמית והלקאה עצמית עוזרת לדרבן אותנו לעשייה ושינוי. עם זאת, אין כל הוכחה לכך. למעשה, ההפך הוא הנכון. עם זאת, אנו שבויים, בכוחו של ההרגל ההרסני, לבקר את עצמנו שוב ושוב על אותם נושאים וכך לרמוס את הדימוי העצמי וליצור דימוי עצמי נמוך של עצמנו, בתקווה שזה יניע לעבר אותנו למטרה אותה הצבנו לפנינו. ישנה חשיבות, למודעות עצמית ולשיפור עצמי אך אין כל תועלת בביקורת אשר יוצרת חוסר ביטחון עצמי.

5) אשמה עצמית מובילה לדימוי עצמי נמוך - טיפול בדימוי עצמי הינה להפטר מכל רגש אשם. אשמה היא כוח הרסני ביותר משום שרגשות אשמה תריה אחרי עונש. לעתים, אנו מוצאים קושי לספח לעצמנו הצלחות ותוצאות חיוביות אך מאשימים את עצמנו בקלות כשדבר מה השתבש. הנטייה הקיצונית בהאשמה עצמית מושרשת על הנחת היסוד כי יש לי יכולת שליטה ואחריות על אירועים בחיי. אם נחקור את העניין בהגיון, נמצא כי מעטים האירועים שיש לנו עליהם שליטה ממשית, כולל אירועים הקשורים ישירות אלנו. דוגמה בולטת לכך היא הורים המאשימים את עצמם בהתנהגות כלשהי של ילדיהם אפילו בבגרותם. האשמה עצמית מורידה את ערכינו העצמי ויוצרת דימוי עצמי שלילי וביטחון עצמי ירוד.

6) סליחה עצמית הסוד לדימוי עצמי גבוה - ראשית, לעיתים אנו נושאים על גבינו 'חטאים' או שגיאות שביצענו בעבר אשר משפיעים עמוקות על תחושת דימוי עצמי. חשוב שנדע, שבהתחשב ברמת המודעות דאז, באופן הסתכלותך על הדברים ובצרכייך ביצעת את ההחלטה היחידה, שהיה ביכולתך לבצע ברגע בו ביצעת אותה. תמיד בנקודת הזמן נקודתית אתה תמיד עושה כמיטב יכולתך לאור הסיטואציה ולאור הנסיבות. שנית, שילמת מחיר כבד על שגיאותך ואין צורך כי תמשיך להעניש את עצמך בגינן. כפי שצויין קודם, רגשות אשם יוצרות רגשי נחיתות ויוצרות רגשות נחיתות ונזק לביטחון העצמי ולדימוי העצמי.

7) ההתיחסות לשגיאות - אופן התייחסותך לחולשותייך, שגיאותך ותכונות באופייך שאתה לא אוהב מעצבים בטחון עצמי גבוה או נמוך. ככל שתהיה חסר שיפוטיות ובעל סליחה כלפי תכונות אלו עולמך הפנימי יהיה יכיל שלווה ובוודאי שתחושת דימוי עצמי שלילי תעלה א. ההכרה כי כל אדם שונה - בטחון עצמי אמיתי נובע מיכולתך לקבל את שגיאותייך. חוקרים מפורסמים נכשלו וטעו רבות לפני שמצאו את תגליתם. ביכולתך לבחור מודל שאתה מעריצ/ה וללמוד על שגיאותיו.

א.כולנו עושים שגיאות וטועים, אין לאף אחד את היכולת לחזות את העתיד מעשיו.

ב. תוכל לערוך רשימה של כל שגיאותייך אשר העמיקו את דימוי עצמי שלילי שיצרת, אם תתחקה אחר מעשיך ומחשבותייך, לפני ביצוע השגיאה .האם ידעת את שהתרחש אח"כ? או שקווית לתוצאות אחרות? נסה להזכר אחר המחשבות והצרכים שיצרו את פעלותייך? 

ג. מחל לעצמך- סליחה עצמית הכרחית להשגת בטחון עצמי אמיתי. הנך ראוי למחילה על שגיאותך, לא משנה כמה כואבות היו תוצאותיהן. מהסיבות הבאות: ביצעת את ההחלטה היחידה שהיה ביכותך לבצע ברגע בו ביצעת אותה. שנית, שילמת על שגיאותך אם טעותך הובילה לתוצאות מכיבות, נשאת בתוצאות אלו וחשת את הכאב. שלשית, שגיאות הן דבר בלתי נמנע.

הקלק כאן למבחן רמת ביטחון עצמי 

  

טיפול דימוי עצמי נמוך בעזרת דמיון מודרך הקלק כאן

אחת הדרכים לטיפול בדימוי עצמי הינה ללמוד להיות הורה/חבר טוב לעצמנו. כלומר, לפתח בתוכנו קול מעודד, תומך, מחמיא ומעצים. פעמים רבות אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך נוטים לרצות ולספק את הסביבה. עם זאת, בבסיס הרצון לספק את רצונם של אחרים נמצא הפחד מדחייה. העלאת רמת המודעות לצרכים שלנו, כיבוד רגשותינו ומתן תוקף לרצונותינו כחשובים לא פחות מרצונותיהם של אחרים סביבנו מאפשרת בניית דימוי עצמי גבוה ומעלה את תחושת ביטחון עצמי. בנוסף על כך, ההסכמה לטעות ולסלוח לעצמנו על אנושיותינו הינה בסיס לבניית מערכת יחסים טובה עם עצמנו. היכולת לעודד את עצמנו או להרגיע את עצמנו מאפשרת תחושת ניחום והשתתפות עצמית. קבלת חולשותינו מהווה בסיס לבניית דימוי עצמי גבוה והערכה עצמית בריאה. התמודדות עם הביקורת כוללת, הכרות עם מאפיניה. רכישת מיומנות בהאזנה ובזיהוי קולה ונטרולה. היות שכל פעם שהביקורת תוקפת היא גורמת נזק פסיכולוגי עצום לנפשך ולתחושת הדימוי העצמי שלך.

לכתבה בפורטל דוקטורס אודות ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך 

 

סוגים שונים של דימוי עצמי ותחושת ביטחון עצמי:

 דימוי עצמי נחלק לסוגים שונים אשר כוללים את כל תחומי החיים:

1) דימוי עצמי/ביטחון עצמי אישי - האופן בו האדם תופס את עצמו ותכונותיו.

2) דימוי גוף - דימוי גוף - ביטחון עצמי בנוגע לתפיסת הגוף - הינו קשת של רגשות, תחושות ומחשבות הנוגעים לגופנו. דימוי גוף נמוך עלול להוביל להפרעות אכילה כגון אנורקסיה ובולימיה ואכילת יתר אשר מגדילים דימוי עצמי נמוך.

3) דימוי עצמי חברתי - ביטחון עצמי בקרב אנשים -האופן בו אנו תופסים את עצמנו ברמה החברתית, כמה אנו חשים אהובים ומעורכים.כאשר ישנו ביטחון עצמי נמוך בקרב שהיה עם בני אדם , הדבר עלול להוביל לחרדה חברתית.

4) דימוי עצמי תעסוקתי - ביטחון עצמי בנוגע ליכולתיי - האופן בו האדם תופס את עצמו כבעל כישרונות ויכולת להצליח.

יתכן כי אדם יחוש דימוי עצמי גבוה בתחום מסוים בחייו ויחוש דימוי עצמי נמוך בתחום אחר.

בניית דימוי עצמי בריא הינו תנאי לעלייה ברמת החיים ואיכות החיים בכל התחומים. 

באופן אחר, דימוי עצמי אף נחלק לדימוי עצמי אידיאלי - תפיסת העצמי שאליו שואף האדם להגיע לעומת דימוי עצמי ריאלי - תפיסת העצמי בהווה. ככל שהפער בין הדימוי העצמי האידיאלי לדימוי העצמי הראלי גדול יותר, כך יגבר הדימוי עצמי נמוך. ככל שהפער קטן יותר הדימוי העצמי יעלה ויגבר. דרך אחת  לשיפור הדימוי העצמי הינו לצמצם את הפער בין הדימוי העצמי האידיאלי לראלי ולבדוק האם הדימוי העצמי האידאלי אכן בר השגה ולא נובע מביקורת עצמית מיותרת. יתכן כי רף הציפיות מעצמך כה גבוה עד כי ישנה תחושה של חוסר טעם לנסות. בירור מהם רצנותייך האמתיים ולא אלו אשר נוצרו מהסביבה היא התחלה בצמצום הפער בין דימוי עצמי ראלי לדימוי עצמי אידאלי.

לסיכום, נאמר כי אופייה של הביקורת ההרסנית הוא גורם עיקרי להיווצרותו של דימוי עצמי נמוך. הביקורת העצמית ספוגה בעיוותי חשיבה ובסילוף המציאות וכי שימוש במודעות והגיון בריא יכול להקנות לנו את היכולת להשתחרר מקולה של הביקורת ולחזק דימוי עצמי בריא וחיובי יותר. על מנת להעלות את הביטחון העצמי יש לנטרל את הביקורת העצמית.

ישנו קשר ישיר בין דימוי עצמי נמוך לבין הפרעת חרדה, דיכאון. דימוי עצמי נמוך ותחושת חוסר ביטחון עצמי יוצרים דיכאון ותחושת חוסר אונים. כמו כן, דימוי עצמי נמוך מעודד אשמה ופחד היוצרים חרדות, לעיתים דימוי עצמי נמוך הוא ביטוי לבעיה עמוקה יותר כגון :התקפי חרדה, הפרעות אכילה, התמכרויות, בעיות חברתיות, חרדת נטישה, קנאה ותלות ובעיות בזוגיותדרך מערכת יחסים עם מטפל מוסמך, ניתן להתיר את הקשרים המחשבתיים המעוררים דימוי עצמי נמוך. התייחסות של דמות מקצועית מלווה אוהדת ומכבדת, מופנמת, עם הזמן, לקול פנימי תומך, מכיל, המעודד יצירת דימוי עצמי גבוה. הכרה ואישור לרגשותינו על-ידי דמות מטפלת מגדילה דימוי עצמי נמוך. מטפל טוב נותן מקום לתחושותינו ולרגשותינו מאפשר לעורר תחושת כבוד עצמי, להרחיב את אופן התייחסותנו לעצמנו, לפתוח נקודות התיחסות אחרות. המראה העצמית, דרך דמות המטפל, משקפת דמות יותר מאוזנת ובעלת מורכבות עשירה יותר, המנטרלת את הביקורת העצמית ובונה דימוי עצמי גבוה יותר. ומאפשרת לקבל, ביתר סלחנות, את העצמי. מתוך כך, תחושת האדם מתרחבת על כל חלקיו והתוצאה הישירה עליה בתחושת דימוי העצמי היא שיפור דימוי עצמי נמוך וביטחון עצמי.

נעמי בר משוחחת בערוץ 10 על דימוי עצמי

למאמר אודות השפעתו של דימוי עצמי והביטחון העצמי על איכות חייך הקלק כאן

כיצד לבנות ביטחון עצמי גבוה?

שיפור הביטחון העצמי בזוגיות

בחן את עצמך - האם יש לך מספיק ביטחון עצמי?

 

 

נעמי בר משוחחת על דימוי עצמי בערוץ 10

נעמי בר משוחחת על חרדה עם אודטה בערוץ 2

פגישת מבוא לסדנה

לכניסה לפורום בוואלה

הודעות

נפתחת קבוצה חדשה ב- 24/1/19
עבודה מרתקת בקבוצה מצומצמת לשיפור הביטחון העצמי.
מנחים : נעמי בר
וסיון ירום