phone

handמה קורה בדיאלוג הפנימי שבתוכנו? האם אנו מפחידים את עצמנו? האם אנו רודים בעצמנו? האם אנו רואים שחורות? האם אנו מבקרים את עצמנו ללא הרף? בני אדם הם היחידים בעלי מודעות עצמית והם היחידים המסוגלים לחולל שינוי בתודעה. הדיאלוג הפנימי בתוכנו יוצר התרגשות, שמחה או חרדה. האם הדיאלוג הפנימי שבך מבהיל אותך? או מעצים אותך? האם הוא יוצר חרדה ופחד או דיכאון ? האם הדיאלוג הפנימי שבך מערער  ביטחון העצמי או מעצים את הביטחון העצמי? מלא אמון או מלא ספק?

 

איך לשפר את הביטחון עצמי - הדיאלוג העצמי שבתוכנו   

מה קורה בדיאלוג הפנימי שבתוכנו? האם אנו מפחידים את עצמנו? ויוצרים חרדה? האם אנו רודים בעצמנו? האם אנו רואים שחורות? האם אנו מבקרים את עצמנו ללא הרף, דורשים מעצמנו יותר מידי ? ותוהים מדוע אנו מרגישים רע? כיצד הדיאלוג העצמי מעלה או מפחית ביטחון עצמי? הדיאלוג העצמי קובע איך נרגיש לגבי עצמנו ובאיזה מידה נרגיש ביטחון עצמי או חוסר ביטחון עצמי. יש האומרים כי הוא חורץ את חיינו.

ביטחון עצמי חיובי הוא תוצאה של מערכת תמיכה פנימית אשר תומכת באדם ומאשרת אותו. ניתן ללמוד ליצור מערכת יחסים של תמיכה פנימית אשר מעניקה תחושת יציבות וביטחון עצמי גבוה, יוצרת תחושת "משענת" פנימית ויחסי חברות בן כל החלקים המרכיבים אותנו.

דימוי עצמי נמוך נוצר כתוצאה מהיחסים הראשוניים עם דמויות משמעותיות. הורה אשר קשוב לרגשותיו של ילדו, מייחס להם חשיבות ומציע תמיכה והערכה יגדל ילד/ה בעלי ביטחון עצמי. לעומת הורה ביקורתי, בעל ציפיות גבוהות או הורה נעדר באופן פיסית או רגשית. במצב כזה הילד או הילדה יפנומו את את קול ההורה הביקורתי וייטו לראיה פקפרציוניסטית, בעלת צפיות מוגזמות מהעצמי ויפתחו ביטחון עצמי נמוך. לעומת זאת, כאשר ההורה לא נוכח, על מנת להתמודד עם העולם , הילד מפתח הורה פנימי נוקשה וביקורתי כפצוי אשר מוביל לחוסר ביטחון עצמי ולהערכה עצמית נמוכה ולעיתים אפילו להפרעת חרדה. 

בני אדם הם היחידים בעלי מודעות עצמית והם היחידים המסוגלים לחולל שינוי בהכרה ובהבנה וכן בתחושת הביטחון העצמי. הדיאלוג הפנימי בתוכנו יוצר התרגשות, שמחה או חרדה. האם הדיאלוג הפנימי שבך מבהיל אותך? או מעצים אותך? האם הוא יוצר חרדה או שמחה? האם הדיאלוג הפנימי בך יוצר חוסר ביטחון עצמי וחוסר הערכה עצמית או מעלה את ביטחון העצמי?

הדיאלוג הפנימי שבנו, רצף המחשבות במוחנו יוצר את עולמנו הפנימי, הצבעים בהם אנו צובעים את עולמנו הפנימי יקבעו כיצד נרגיש וכיצד ננהג. ביטחון עצמי או חוסר ביטחון עצמי הינו תוצאה של רצף מחשבותינו לגביי עצמנו. מערכת היחסים הפנימית אשר אנו יוצרים צובעת את עולמנו בצבעים פסימיים או אופטימים. יתרה מכך, אין עבודה יותר בעלת ערך שתוכל לעשות בחייך, מאשר לשנות את הדיאלוג הפנימי המתרחש בתוכך. החיים נצבעים בצבעים אותם משדר מוחך, כאשר המשקפים שאנו מרכיבים אופטימים, החיים נחווים כמלאי אפשרויות. כאשר המשקפים אותם אנו מרכיבים מלאי פחד ותחושת חרדה החיים יכולים להחוות כמאוד מכאיבים.

  

 איך בונים ביטחון העצמי ? טיפול ביטחון עצמי 

1) הדבר העיקרי בטיפול בביטחון עצמי, שעלנו להבין כאשר אנו חשים חוסר ביטחון עצמי הינה להגיע להחלטה מודעת להפסיק לבקר את עצמך. ביקורת עצמית הינה הסיבה העיקרית לביטון עצמי נמוך. גם החכמים יותר מביננו, טועים לחשוב כי יש בידיה של הביקורת עצמית לשנות התנהגות לא רצויה. האמת היא, שככל שאנו מבקרים את עצמנו אנו נשארים תקועים, תחושת ביטחון עצמי והערכה העצמית פוחתת ואנו חשים חסרי מוטיבציה. חשוב כמה פעמים ביקרת את עצמך שוב ושוב ודבר לא השתנה. כולנו עושים טעיות, אך לאנשים עם חוסר ביטחון עצמי יש סיבולת נמוכה לאנושיות שבתוכם וראייה דיכוטומית של שחור-לבן, הם חוזרים ומשננים לעצמם את המקומות בהם שגו או לקחו החלטה לא נכונה וכיצד יכלו לעשות זאת אחרת. פרפקציוניזם וצפיות גבוהות ולא מציאותיות, הם קרקע נוחה לצמיחת חוסר ביטחון עצמי. כשם שביטחון עצמי נמוך נוצר מתוך מחשבה בונה-ביטחון-עצמי-נמוך תמידית וקבועה, כך בניית ביטחון עצמי גבוה, כמו גם דימוי עצמי גבוה הוא תוצאה של ההחלטה להפסיק לבקר את עצמך. החלטה זאת, לאחר שנים של ביקורת עצמית דורשת מודעות ואימון מחשבתי, 'תפיסת הביקורת' לפני שהיא הופכת להיות חמורה, עם סובלנות בדרך - התוצאה המתבקשת היא העלאה טבעית בתחושת הערך העצמי והביטחון העצמי בהדרגה.

 

2)טיפול בביטחון עצמי הינו  טיפוח דמות פנימית של חבר טוב אשר תמיד מקבל אותך ודואג לך ובעיקר מעלה את תחושתך לגבי  ביטחון עצמי , יועץ או מדריך פנימי המשמש בתפקיד הקול הלוחם בביקורת ובספק העצמי. זה יכול להיות חבר טוב ותומך או פן באישיותך בעל ראיה רחבה יותר. ככל שקולה של הביקורת העצמית רם יותר כך יש לפתח אותה עוצמה לדמות התומכת. דמות זאת, מלאת חמלה ויש בידה להבין אותך ואת החלטותייך והתנהגותך, באופן שמביא בחשבון את כל הקווים השונים באישיותך. כך שבפעם הבאה בה תפגוש את הביקורת, תוכל לשאול את עצמך, מה דמות כזאת הייתה אומרת? כיצד היא יכולה לסנגר עלייך?

 

3) כלי עוצמתי נוסף לשיפור ביטחון עצמי הינו לסגל לעצמך, באורך קבוע, יומיומי, להחמיא לעצמך ולמנות את מעלותייך. אנו כ"כ מורגלים להפנות את תשומת הלב לחסרונות שלנו, לתכונות באופיינו שעלנו לשפר ולתקן. רבים מאתנו עוסקים "בתיקון עצמי" ובפגיעה אקטיבית בהערכה העצמית ובדימוי העצמי ? ללא הרף. מתי בפעם האחרונה אמרת לעצמך מילה טובה? האם אתה שוכח בקלות לעצור ולהחמיא לעצמך לאחר שצלחת מכשול? מתי לאחורנה טיפחת את מערכת היחסים החשובה ביותר בחייך ? עם עצמך?

 

4) אחד הכילים העוצמתיים ביותר לבניית ביטחון עצמי הנם המילים, המילים בהם אתה משתמש כדי לתאר את עצמך ולתאר את חייך. כיצד אתה מדבר על עצמך? האם אתה מבקר את עצמך לפני שאחרים יעשו זאת? למילים הנאמרות יש כוח רב, את אותה סיטואציה, ניתן לתאר, באופן שיערער אותך ובאופן שיעריך אותך.

 

5) סליחה פנימית - ביטחון עצמי, בנוי, בין השאר על התנסויותינו לגביי עצמנו. אשמה ופחד הנם הרגשות המזיקים ביותר לאדם. אשמה תרה אחרי עונש ופחד מכלה את כוחות החיים באדם. אשמה יכולה לצוץ ביחס להורים, ילדים ובני זוג. תחושות אלו, הם כאש המלבה את חוסר ביטחון עצמי.לכל אחד מאתנו ישנם חרטות או לבטים לגבי התנהגויות בעבר או בהווה שלא נחוו כמוצלחות. נפש מלאה באשמה ופחד אינה יכולה לזקוף את ראשה. בדיקה מחודשת של חוויות אלו מנקודת מבט רחבה יותר של עצמך ושל מגוון הכוחות הפועלים בך, כמו גם, קבלה של פגיעותך ושל חולשותייך האנושיות תפתח את הדלת לסליחה ולהעלאת הזקיפות הפנימית. אחד הדברים המאפיינים אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה הינה נטייה לפרפקציוניזם. הבחנה בצורך זה והסכמה מודעת בחוסר שלמות מאפשרים תחושת סיפוק ושלמות עצמית. 


                                          

                                    השפעת ביטחון עצמי נמוך - פסיכותרפיה 

כמעט כל נושא בחיינו קשור לתחושת הביטחון העצמי שאנו חשים. בעיות רגשיות כגון, דיכאון, זהות עצמית, התמכרויות, חרדת נטישה, חוסר ביטחון עצמי בזוגיות, ספקות וקונפליקטים לגבי בחירה, קשיים ביצירת יחסי-אנוש תקינים, קשורים, באופן ישיר או עקיף, עם חוסר ביטחון עצמי ותחושה של חוסר ערך ודימוי עצמי נמוך. במהלך הטיפול, המטופל לומד לקבל את עצמו כפי שהוא, בתגובה לחיזוק מתמיד מן המטפל. בתחושת אישור המתקבלת מדמות סמכותית, בייחוד, דמות המחליפה את מקומו של ההורה המחמיר,הביקורתי. קיימת יכולת עצומה לרפא ולהגליד את הפצעים הישנים ולהעלות את הדימוי העצמי. התוצאה המצטברת משפיעה על כל תחום בחיים וגורמת לתחושת חירות ופתיחות המתגברת בהדרגה. לטיפול נפשי על כילים להתמודדות עם חוסר ביטחון עצמי כמו עם דימוי עצמי נמוך.

בנוסף על כך, מטופלים הסובלים מביטחון עצמי נמוך קיימת נטייה לרצות אחרים קיים בשל התחושה כי אני אינני ראוי. התחושה של מי שיש לו הערכה עצמית נמוכה היא כרצונותיו וצרכיו אינם חשובים במידה מספקת. במהלך טיפול, המטפל מצביע על הדרכים של המטופל לרצות את הסובבים אותו ונותן לגיטמציה לצרכיו של המטופל. שימת הדגש על צרכייך ורצונותייך חשובים לא פחות מרצונותיהם של אחרים הינה כלי עוצמתי להעלאת ביטחון עצמי נמוך. תחושת ביטחון עצמי חיובי גדלה בהדרגה ככל שתחושת "היותי משמעותי וחשוב" גדלה. דמות מטפל משמעותי מאפשרת נתינת תוקף והכרה בצורך מאפשרת תחושת של הערכה עצמית וכתוצאה מכך, יוצרת ביטחון עצמי חיובי. 

זאת ועוד, חוסר ביטחון עצמי משפיע על כל תחומי חיינו. האדם איתו אנו בוחרים לחיות, העבודה אליה אנו קמים כל בוקר, כל אלו קשורים לאופן בו האדם חווה ומעריך את עצמו. האופן בו אנו חווים את עצמנו ורמת הביטחון העצמי שונה בתחומים שונים של חיינו. יתכן כי נחוש ביטחון עצמי רב בתחום מסויים ובתחום אחר נחוש חוסר ביטחון עצמי. למשל, יתכן כי נחוש ביטחון עצמי רב בנוגע לעיסוק שבחרנו, נחוש כי אנו טובים במה שאנו עושים ומעורכים ע"י מקום העבודה ומאידך, נחוש כי בכל מה שנוגע ליחסנו עם ביני המין השני יש לנו חוסר ביטחון עצמי.

טיפול בתחושה של חוסר ביטחון עצמי יכול להיות טיפול קוגניטיבי (CBTׂ), התנהגותי או טיפול קלני היורד לשורש ולמקור של התפתחותי של ביטחון עצמי נמוך, יחסי מטפל-מטופל טובים מגבירים תחושת לגיטמציה, תיקון של חווית נטישה, פיתוח תחושת כבוד לרגשותינו ולתחושותינו מפתחים תחושת הערכה עצמית המגבירה תחושה של ביטחון עצמי בריא וחיובי.

לסיכום, חוסר ביטחון עצמי מביא להיתנהגות של הימנעות והסתגרות. פעמים רבות, ביטחון עצמי נמוך יכול להחשב כחלק מסימפטומים של חרדה ודיכאון כגורם להם או מעודד אותם. אדם שבשל ביטחון עצמי נמוך ימנע מלהגשים את עצמו בתחום מסויים בחייו עלול לחוות דיכאון ו/או חרדה. בנוסף על תחושת הפיספוס של תחושת החיות.

שינוי ברמת הערכה עצמית דורשת עבודה ותרגול כמו כל שינוי מחשבתי והקניית הרגל מחודש. עם זאת, חשוב לזכור כי ביטחון עצמי ניתן לשינוי וכי שינוי זה יוצר נקודת השקפה שונה לכל תחומי החיים. 

על השפעת דימוי עצמי וחוסר ביטחון עצמי על חייך- טיפול רגשי

על הדרכים ליצירת דימוי עצמי חיובי - טיפול רגשי

נעמי בר משוחחת בערוץ 10 על דימו עצמי וחוסר ביטחון עצמי

 

תמונה מערוץ 10

 

 

 

נעמי בר משוחחת על דימוי עצמי בערוץ 10

נעמי בר משוחחת על חרדה עם אודטה בערוץ 2

פגישת מבוא לסדנה

לכניסה לפורום בוואלה

הודעות

נפתחת קבוצה חדשה ב- 24/1/19
עבודה מרתקת בקבוצה מצומצמת לשיפור הביטחון העצמי.
מנחים : נעמי בר
וסיון ירום