phone

אנשים בעלי ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך מוצאים את עצמם מוגבלים ביכולתם ליזום, להניע, להיפתח ולבוא לידי ביטוי בפני אנשים אחרים, לבטא מיניות, לבנות זוגיות, להיות במרכז תשומת-הלב, לשמוע ביקורת ,לבקש עזרה או לפתור בעיות במטרה להימנע משיפוט וביקורת עצמית. פעמים רבות, דימוי עצמי נמוך הינו גורם לתחושת ביטול עצמי.

 

מה חשיבותו של דימוי עצמי?  ומה השפעתו של דימוי עצמי נמוך על חיינו? 

דימוי עצמי חיובי ותחושת ביטחון עצמי חיוניים להישרדות פסיכולוגית. זהו תנאי רגשי הכרחי, ללא מידה מסוימת של תחושת ביטחון עצמי חיובי ותחושת דימוי עצמי גבוה, החיים יכולים להיות מכאיבים לאין שיעור. דימוי עצמי נמוך יוצר כאב רב. כשם שתחבוש ותגונן על פגיעה גופנית, אדם בעל דימוי עצמי נמוך ימצא עצמו נמנע מכל דבר העשוי להגדיל את כאב הדחייה העצמית. כך קורה שלאנשים בעלי דימוי עצמי נמוך, לפגוש אנשים, להתראיין לשם קבלת עבודה, ליזום קשר זוגי, להיכנס לקשר זוגי, או להפעיל לחץ לשם השגת מטרה כלשהי הופכים למשימות קשות ובלתי אפשריות, משום שכל הזמן מקונן הפחד מכישלון או פחד מדחייה. העלאת תחושת ביטחון עצמי אמיתי טמונה ביכולת להפחית את הביקורת העצמית ואת ההפחדה העצמית. חשוב לציין, כי דמות מטפל מכיל, מרגיע ומבין עוזר להפנים קול אנטי-ביקורתי אשר מהווה מענה וקונטרה לביקורת העצמית ובכך מביא להעלאת הביטחון העצמי והעלאת דימוי עצמי נמוך. ישנם חוויות משמעותיות אשר עיצבו את אישיותינו ולעיתים אף גרמו להפחתת ביטחון עצמי החיובי. במקרים כאלה ניתן להשתמש ב-Emdr על מנת לעבד את החוויה ולשחררה. מקרים כגון: חרם, אלימות, נטישה וכדומה.

אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך מוצאים את עצמם מוגבלים ביכולתם להיפתח ולבוא לידי ביטוי באופנים שונים בפני אנשים אחרים. לבטא מיניות, לבנות זוגיות, להיות במרכז תשומת-הלב, להיות אסרטיבים, לשמוע ביקורת, לבקש עזרה או לפתור בעיות במטרה להימנע משיפוט וביקורת עצמית. פעמים רבות, דימוי עצמי נמוך גורם לתחושת ביטול עצמי ורגשות נחיתות. רצונותיהם ותחושותיהם של אחרים נראים חשובים יותר וישנו לחץ פנימי לספקם אפילו במחיר ביטול רצונות וצרכים של האדם עצמו. כך קורה שהאדם מונע מהצורך לרצות את הסביבה ולבטל את עצמו. התנהגות זאת, מגדילה את תחושת הנתיתות ואת קולה של הביקורת העצמית ומורידה את תחושת הביטחון העצמי ומעלה דימוי עצמי נמוך. 

לכתבה בפורטל דוקטורס על בעיית דימוי עצמי הקלק כאן


כיצד נוצר דימוי עצמי נמוך? כיצד ניתן לשפר דימוי עצמי נמוך? - טיפול בביטחון עצמי

הביקורת ההרסנית יוצרת דימוי עצמי נמוך.
הביקורת ההרסנית, היא מונח, שהוטבע לראשונה על-ידי הפסיכולוג יוג'ין סגן, לצורך תיאור הקול השלילי המתקיף אותך ושופט את מעשיך. בכל אחד מאתנו, קיים קול פנימי ביקורתי. אולם אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך, נוטים לפתח ביקורת הרסנית מרושעת, וקולנית יותר. הביקורת העצמית מזכירה שוב ושוב את שגיאותך, חולשותייך, והתכונות שבך שאינך אוהב עד כדי הלקאה עצמית אשר מובילה לדיכאון, חרדה ובוודאי מחלישה דימוי עצמי. הביקורת נמצאת שם לשפוט את מעשייך, תולה בך את האשמה והאחריות לגבי דברים שמשתבשים. הביקורת משווה אותך לאחרים - להישגיהם ולכישוריהם ומוצאת אותך נחות עמדה לעומתם וכך מורידה את הערכה העצמית. הביקורת מציבה אתגרים של שלמות יתר ושאיפה לפרפקציוניזם. שאיפה אשר מאפיינת אנשים בעלי דימוי עצמי נמוך, וגורמת לחוסר אונים ולחוויית 'מה הטעם לנסות?' אשר מחזקת ומגבירה את תחושת הכישלון. להערכה עצמית אופיינית ולדימוי עצמי נמוך יש, בדרך- כלל, שורשים הנעוצים עמוק בחוויות מוקדמות של התעללות, נטישה או ביקורת תמידית מצד ההורה המטפל. במקרה זה, נוצרת תחושת חוסר ביטחון עצמי אשר משפיע על תחומים רבים של החיים. על מנת להעלות דימוי עצמי נמוך, יש צורך לזהות את הביקורת ההרסנית. זיהוי מקל על ניטרול הביקורת. הכוונה אינה להשתיק את קולה של הביקורת העצמית. אלא לתת לה מענה ולהרגיע אותה. פעמים רבות, מטרתה של הביקורת היא להזהיר מפני פוטנציאל של כישלון, או להימנע מדחיה. הביקורת העצמית מורידה את רוחנו וגורמת לנו להרגיש רע ביחס לעצמנו. כאשר הביקורת העצמית חוזרת שוב ושוב היא גורמת להפחתה הולכת וגדלה של דימוי העצמי וגורמת לאדם להיסתגר ולהימנע מהתנהגויות שעלולות לסכן אותו ולהגדיל את כאב רגשות הנחיתות והביטחון העצמי הנמוך. זאת ועוד, בשלבים הראשונים של ההתפתחות אנו יוצרים פעמים רבות דימוי עצמי אידאלי המציב אמות מידה גבוהות של מוסר ודרישה לתפקוד הגורמות לתחושות ייאוש וחוסר אונים ופעמים רבות אף לחרדה. דימוי עצמי נמוך הוא אחת הסיבות העיקריות להתפתחות של חרדה ודיכאון, הסתגרות עצמית וריחוק חברתי. בנוסף, דימוי עצמי נמוך הינו אחד הקרטריונים לאבחון דכאון, כך שזהו מעגל קסמים המחזק את עצמו. ככל שהפער בין דימוי עצמי האידאלי ובין דימוי עצמי ראלי גדול יותר, רגשות הנחיתות גדולים יותר וישנה ירידה בתחושת הערכה העצמית והדימוי העצמי. לכן, עבודה התפתחותית על דימוי עצמי כרוכה אף בבדיקה יסודית של עקרונות הדרישה העצמית הנוקשה. ככל שהפער בין דימוי עצמי ראלי לדימוי העצמי האידאלי קטנה, עולה תחושת הערכה והביטחון וכתוצאה מכך, יצירת דימוי עצמי חיוהי ובריא יותר. רבים שואלים, כיצד אוכל להפסיק לבקר את עצמי? כיצד ניתן לשפר דימוי העצמי? 

 

כיצד פסיכותרפיה עוזרת בהעלאת דימוי עצמי נמוך? כיצד ניתן לשפר דימוי העצמי?

מטופלים, הבאים אליי לטיפול, הזקוקים לעזרה בנושא של מערכות יחסים, זוגיות, חרדות, התקפי חרדה, התמכויות, זהות מינית, דיכאון, התקפי זעם, הפרעות אכילה, בעיות מין, קשיים ביצירת יחסי-אנוש תקינים, ומגוון רחב של בעיות נוספות. כולם סובלים מבעית דימוי עצמי אשר קשורה, באופן ישיר, לבעיה עמה הם מתמודדים. במהלך הטיפול, המטופל לומד לקבל את עצמו כפי שהוא, בתגובה לחיזוק מתמיד מן המטפל. בתחושת אישור המתקבלת מדמות סמכותית, בייחוד, דמות המחליפה את מקומו של ההורה המחמיר, הביקורתי. קיימת יכולת עצומה לרפא ולהגליד את הפצעים הישנים ולהעלות את דימוי העצמי. התוצאה המצטברת משפיעה על כל תחום בחיים וגורמת לתחושת חירות ופתיחות המתגברת בהדרגה. להמשך קריאה על ביטחון עצמי ודימוי עצמי וכן על, טיפול בדימוי עצמי נמוך וביטחון עצמי והתמודדות עם הביקורת העצמית הקלק כאן.

בנוסף על כך, אנשים בעלי ביטחון עצמי נמוך נוטים לרצות את האחרים. אולם, שימת דגש על צרכייך ורצונותייך כחשובים לא פחות מרצונותיהם של אחרים הינה כלי עוצמתי להעלאת ביטחון עצמי נמוך. דימוי עצמי חיובי גדל בהדרגה ככל שתחושת "היותי משמעותי וחשוב" גדלה, בטיפול רגשי מפנה המטפל את תשומת הלב של המטופל אל עצמו - אל צרכיו ורצונותיו. הדחף לרצות אחרים קיים בשל  התחושה כי אינני ראוי וכי רצונותי וצרכי הינם פסולים או לא חשובים במידה מספקת. דמות מטפל משמעותי מאפשרת נתינת תוקף  והכרה בצורך מאפשרת תחושת של הערכה עצמית וכתוצאה מכך, יצירת ביטחון עצמי חיובי ותחושת ביטחון עצמי גבוהה.
לסיכום נאמר, כי ביטחון עצמי נמוך מביא להיתנהגות של הימנעות והסתגרות. פעמים רבות, דימוי עצמי נמוך היא חלק מסימפטומיים של חרדה ודיכאון כגורם להם או מעודד אותם. אדם שבשל ביטחון עצמי נמוך מנע מלהגשים את עצמו בתחום מסויים בחייו עלול לחוות דיכאון ו/או חרדה בנוסף על תחושת הפיספוס והחרטה של צימצום תחושת החיות. זאת ועוד, דימוי עצמי נמוך וביטחון עצמי נמוך משפיע על כל תחומי חיינו. האדם איתו אנו בוחרים לחיות, העבודה אליה אנו קמים כל בוקר, כל אלו קשורים לאופן בו האדם חווה את עצמו. דימוי עצמי יכול להיות שונה בתחומים שונים: יש דימוי עצמי גופני (העלול להיתפתח להפרעת אכילה) , דימוי עצמי מקצועי, דימוי עצמי הקשור לתפקידנו במשפחה ( האם אני הורה טוב? ) וכדומה. כל אלו מרכיבים דימוי עצמי כללי. טיפול בחוויה של דימוי עצמי נמוך יכולה להיות קוגניטיבית, התנהגותית או בטיפול קלני היורד לשורש ולמקור של התפתחותו של ביטחון עצמי נמוך. תיקון של חווית נטישה, פיתוח תחושת כבוד לרגשותינו ולתחושותינו מפתחים תחושת הערכה עצמית המגבירה דימוי עצמי בריא וחיובי.ישנו יתרון בטיפול בדימוי עצמי נמוך, בכל האפיקים, קוגנטיבי, התנהגותי, ובטיפול שורשי היורד אל לב הבעיה.

 

סוגים שונים של דימוי עצמי ותחושת ביטחון עצמי.

דימוי עצמי נחלק לסוגים שונים אשר כוללים את כל תחומי החיים:

1) דימוי עצמי/ביטחון עצמי אישי - האופן בו האדם תופס את עצמו ותכונותיו.

2) דימוי גוף - דימוי גוף - ביטחון עצמי בנוגע לתפיסת הגוף - הינו קשת של רגשות, תחושות ומחשבות הנוגעים לגופנו. דימוי גוף נמוך עלול להוביל  להפרעות אכילה כגון אנורקסיה ובולימיה ואכילת יתר.

3) דימוי עצמי חברתי - ביטחון עצמי בקרב אנשים -האופן בו אנו תופסים את עצמנו ברמה החברתית, כמה אנו חשים אהובים ומעורכים. כאשר ישנו ביטחון עצמי נמוך בקרב שהיה עם בני אדם , הדבר עלול להוביל לחרדה חברתית.

4) דימוי עצמי תעסוקתי - ביטחון עצמי בנוגע ליכולתיי - האופן בו האדם תופס את עצמו כבעל כישרונות ויכולת להצליח. 

יתכן כי אדם יחוש בטחון עצמי גבוה בתחום מסוים בחייו ויחוש ביטחון עצמי נמוך בתחום אחר. בניית בטחון עצמי בריא הינו תנאי לעלייה ברמת החיים ואיכות החיים בכל התחומים. באופן אחר, דימוי עצמי אף נחלק לדימוי עצמי אידיאלי - תפיסת העצמי שאליו שואף האדם להגיע לעומת דימוי עצמי ריאלי - תפיסת העצמי בהווה. ככל שהפער בין הדימוי העצמי האידיאלי לדימוי העצמי הראלי גדול כך יגבר ביטחון עצמי השלילי. ככל שהפער קטן יותר, הביטחון העצמי יעלה ויגבר. דרך אחת  לשיפור הביטחון העצמי הינו לצמצם את הפער בין הדימוי העצמי האידיאלי לראלי ולבדוק האם התפיסה על הדימוי העצמי האידאלי אכן בר השגה ולא נובע מביקורת עצמית מיותרת. יתכן כי רף הציפיות מעצמך כה גבוה עד כי ישנה תחושה של חוסר טעם לנסות. בירור מהם רצנותייך האמתיים ולא אלו אשר נוצרו מהסביבה היא התחלה בצמצום הפער בין דימוי עצמי ראלי לדימוי עצמי אידאלי. אנשים פרפקציוניסטים, עם ציפיות גבוהות מעצמם, נוטים לבקר את עצמם ביתר שאת וקשה להם לשאת תחושת כשלון. ככל שהפער בין הדימוי העצמי הפרפקציוניסטי לדימוי העצמי הראלי- לציפיות ראליות וממשיות קטן- כך עולה הדימוי העצמי. בטחון עצמי הינו נגזרת ביטוי לפער בין תחושת הדימוי העצמי הראלי לתחושת הדימוי העצמי האידאלי.

 

כיצד נוצר דימוי עצמי שלילי וביטחון עצמי ירוד? 

ליצירת דימוי עצמי ותחושת ביטחון עצמי חיובי ישנם, בדרך-כלל, שורשים הנעוצים עמוק והרחק בחוויות ילדות מוקדמות. במקרים של התעללות, נטישה (פיזית או רגשית).  בגילאים מוקדמים נוצרת תחושת חוסר ערך אשר מתפתחת לחוסר ביטחון עצמי. במערך החשיבה האגוצנטרי, הילדי, שבו כל המתרחש קשור ישירות לילד, מתפתחת החשיבה כי הסיבה לנטישה או להתעללות נעוצה בפגימות הקיימת בילד עצמו. בטחון עצמי נמוך עלול להתפתח אף כתוצאה מביקורת תמידית מצד ההורים המטפלים. בילדות, ההורים הם המקור לכל תמיכה או אהבה לכן שביעות רצונם של ההורים הינו מבחינת חיים או מוות לילד. מחוות מילוליות או לא מילוליות של תחושת אכזבה או שאת נפש נחרטים בנפשו של הילד ומשפיעים על יצירת דימוי עצמי נמוך. קולה של הביקורת העצמית, הינו הפנמה של קולו הבלתי מרוצה והמסתייג של ההורה שחווינו בילדותינו. ככל שהמסרים שקיבלנו בילדותינו, היו בעלי עוצמה רבה יותר כך קולה של הביקורת העצמית יהיה רם יותר. במוחו שלו, הילד מאשים את עצמו בנטישת הוריו או בהתעללות שהוא חווה או בביקורת שהוטחה בו. בבגרותו, הוא מפנים קול ביקורתי זה המתפתח לבטחון עצמי נמוך שמטרתו להזהיר מפני דחייה או נטישה נוספת וכך עלולה להתפתח התנהגות הנמנעת או משחזרת את אותה חוויה בדיוק. פרו'יד קרא לכך "כפיית החזרה". הווה אומר, הנפש משחזרת שוב ושוב את אותן חוויות כך קורה שאנו נמשכים לבני זוג שבדיעבד דומים להורינו. 

לסיכום נאמר כי דימוי עצמי נוצר בשלבים ראשונים של הילדות על בסיס יחס ההורים אל הילד. בהמשך, אותו יחס ביקורתי מופנם בהתייחסות האדם אל עצמו והופך לקול הביקורתי שבתוכו. ביטחון עצמי ודימוי עצמי גבוה אמיתי משפיעים באופן מכריע על כל תחום בחיים ועל האיזון הרגשי של האדם.  העלאת הביטחון העצמי אפשרית ופותחת מכלול אפשרויות חדשות שהיו חסומות בפיננו בתחומים של מערכות יחסים, השכלה ובחירת קריירה. ללא תחושת של דימוי עצמי חיובי ישנה הססנות בהליכה בחיים, קושי להחליט החלטות ולהתמודד. מה משפיע על תחושת דימוי עצמי? 

מה משפיע על דימוי העצמי?

חוויות והתנסויות: ביטחון עצמי נוצר כתוצאה מחוויות שאנו צוברים ולוקחים בהן חלק החל מגילאי הינקות מעצבות את האופן בו אנו תופסים את עצמנו ואת יכולותינו ומתוך כך את תחושת הדימוי העצמי.. לאורך השנים יגדל טווח ההתנסויות והמסגרות בהן פועל האדם והדימוי העצמי יתרחב ויכלול היבטים נוספים- מהן יכולותיי ?הלימודיות? איזה תפקיד אני ממלא באינטראקציות חברתיות? האם יש לי יכולת מנהיגות

 אינטראקציות בין אישיות: למטפלים בנו בילדותינו ישנה השפעה מכרעת על תחושת בטחון עצמי. מיום לידתנו אנו מצויים באינטראקציות בין אישיות ההולכות ומתרחבות. הפידבקים הסביבתיים שאנו מקבלים ("אתה ילד עצלן!"), ההשוואות לאחרים ("אני התלמיד הכי גרוע בכיתה") ויחסינו עם אחרים ("אף פעם מזמינים אותי לשחק" - כל אלו משפיעים ומעצבים את הבטחון העצמי הן תחושת העצמי והן הדימוי העצמי הן נגזרת של יחס הסביבה אל האדם
המטפלים הראשונים בילד הם ההורים ולאחר מכן מטפלים אחרים - גננות ומורים. יחסם של כל אלו שצוינו משפיע השפעה מכרעת על יסודות הדימוי העצמי ומה שישפיע על  היבטים של בטחון עצמי בבגרות. הקשיים הקיימים בחינוך הילדים מצד ההורים והמורים מביאים לעיתים את אלה לגעור בילד ובלי משים לפגוע בו ובכך פוגעים בתחושת הבטחון העצמי שלו.

 תרבות וחברה: התרבות וההחברה אליהן אנו משתייכים משפיעות אף הן על הביטחון העצמי (דימוי עצמי)  - אנו משווים עצמנו לנורמות החברתיות, מציבים לעצמנו מטרות בהתאם להן וכן הלאה. למשל כיום החברה שלנו מעריכה מאוד השגיות, יזמות, תחרותיות והצלחה ולכן אנשים רבים בוחנים את עצמם לפי פרמטרים אלו. זאת ועוד, ככל שערכי החברה כגון הישגיות, תחרותיות ופרפקציוניזים גבוהים יותר כך הקרטריונים לשיפוט עצמי נוקשים יותר ודורשניים יותר. לתרבות ולחברה השפעה קריטית על יצירת דימוי עצי גבוה או דימוי עצמי נמוך אצל  הפרט.כמובן, שככל שדרישות החברה גבוהות יותר כך הדימוי העצמי הפרטי ניזוק. כך, שמקרים של הפרעות אכילה הולכים ומתרבים

כלים מעשיים להעלאת דימוי עצמי הקלק כאן

שיחה על השפעת ביטחון עצמי ודימוי עצמי על כל תחומי החיים ודרכים להעלות דימוי עצמי נמוך בתוכנית "איזה יופי" בערוץ 2 עם נעמה.

neomibar video

 לשאלון על דימוי עצמי הקלק כאן  - בחן את עצמך - האם יש לך ביטחון עצמי?

 

נעמי בר משוחחת על דימוי עצמי בערוץ 10

נעמי בר משוחחת על חרדה עם אודטה בערוץ 2

פגישת מבוא לסדנה

לכניסה לפורום בוואלה

הודעות

נפתחת קבוצה חדשה ב- 24/1/19
עבודה מרתקת בקבוצה מצומצמת לשיפור הביטחון העצמי.
מנחים : נעמי בר
וסיון ירום