phone

_-_satil-bayad

מהי טראומה ופוסט טראומה ומדוע קשה להשתחרר ממנה ?
בהגדרה זאת נכללים למעשה הן אירועים חד- פעמיים, כגון מוות של אדם קרוב, תאונה, פיגוע והן חוויות חיים חוזרות ונשנות הנקראות טראומה התפתחותית כגון אלימות גופנית או נפשית, חווית נטישה פיזית או רגשית בשנות החיים המוקדמות. חוויות· אלו, בהמשך חיינו, עלולות לגרום לתחושות מציפות של  חרדה ודיכאון. כיצד ניתן לרפא טראומה?
 

 

מהי טראומה ומה הטיפול לתשמונת פוסט-טראומה (PTSDׂ)? 

"באגדות ובסיפורים השיבה הביתה היא אירוע דרמטי: תזמורות מנגנות, שוחטים כבש ומכינים סעודת-מלכים, הבן האובד שב. אווירה של חג שוררת בכול. במציאות מסתיימת הגלות בהדרגה, ללא אירועים חיצוניים דרמטיים, המציינים את סיומה. ענן הערפל נמוג, השמיים מתבהרים, ומתחילים לראות בבירור את המציאות. החיפוש מפנה מקומו לגילוי, החרדה - לסיפוק. דבר לא השתנה, ועם זאת הכול אחר" (סם קין).

טראומה פסיכולוגית נגרמת על-ידי התרחשות שהיא מחוץ לטווח החוויות האנושיות הרגילות ומאיימת על שלמותו הפיזית ו/או הפסיכולוגית של האדם ועשויה לגרום למצוקה חמורה לחווה אותה.

 

      מהי פוסט-טראומה (PTSDׂ)? 

בהגדרה זאת נכללים למעשה הן אירועים חד - פעמיים, כגון מוות של אדם קרוב, תאונה, גירושיין, פרידה, פיגוע והן חוויות חיים חוזרות ונשנות הנקראות טראומה התפתחותית כגון אלימות גופנית או נפשית, חווית נטישה פיזית או רגשית בשנות החיים המוקדמות. חוויות טראומטיות, בהמשך חיינו, עלולות לגרום לתחושות מציפות המתבטאות בדיכאון ובחרדה, טיפול בהתקפי חרדה, בעיות שינה, פלאשבקים, התקפי זעם, חוסר שקט, קושי ביצירת קשר וביחסים חברתיים וביחסים אינטימיים ועוד.
למעשה, במצב של טראומה מערכת העצבים מעין 'נתקעת' במצב הישרדותי, ובשעה שהאדם חווה תחושת של איום, אפילו אם היא סובייקטיבית לחלטיין, מערכת העצבים מעוררת את הטראומה הישנה והאדם מרגיש צורך להגיב באופן הישרדותי באופן של בריחה, קיפאון או תקיפה.

פטר לוין, בעל תואר דוקטור ברפואה ובמדעים ופסיכולוג בהכשרתו, חוקר מצבי טראומה, תהה מדוע בעלי חיים, בטבע, כמעט ואינם סובלים מטראומה? בספרו "להעיר את הנמר" הוא טען כי על ידי הבנת המנגנון המחסן את בעלי החיים מפני טראומה, נוכל לחשוף את מסתרי הטראומה האנושית. נמצא כי בעל-חיים בטבע, אשר חש מאוים, יקפא אל מול סכנה מתקרבת, תגובת קיפאון זאת, תגרום לכל מערכות הגוף להתכווץ וכשתחלוף תחושת השוק הראשוני, הוא ינער את גופו מאנרגיית הפחד ויגיב בבריחה או התקפה, (freeze, fight, flight). שחרור זה, הבא לידי ביטוי בניעור גופני או רעד ישחרר את האנרגיה הקפואה והוא יוכל להמשיך בחייו ללא כל תסמיני פוסט-טראומה. 
לעומתם, בני-האדם הם יצורים בעלי-תודעה המשתמשים בחלק המוח, הנקרא "המוח החדש" - האינטליגנטי בכדי לעבד חוויות ואינם מאפשרים לגוף להשלים את תגובתו הטבעית במצב של טראומה, בצורת ניעור ורעד. כך שמערכות הגוף והעצבים נשארות חסומות על ידי אנרגיה מאיימת, שלא השתחררה. אם כן, נראה כי טראומה אינה רק אירוע פסיכולוגי - רגשי. אלא גם ואולי בעיקר, אירוע גופני המשפיע עמוקות על מערכות הגוף והעצבים וגורם למה שנקרא בספרות המקצועית, תגובת דחק פוסט-טראומטית PTSD.
למעשה, נראה כי תסמונת פוסט-טראומה הינה, למעשה, אירוע גופני שלא הושלם כדרך הטבע אשר גורם לתחושת הפחד המאיימת להישאר במערכות הגוף והעצבים וכך לחסום את הזרימה הטבעית של הגוף. האדם אשר חווה טראומה יחוש תקוע באותו אירוע או חווית חיים מכאיבה המשחזרת את עצמה שוב ושוב ויחוש מאוים, למרות שאין אירוע ממשי המאיים על חייו. סימפטומים אלו יכולים להתבטא בחרדה, בדיכאון וב - PTSD.

לקריאה נוספת על חרדה הקלק כאן

 

מהי פוסט טראומה ? כללים לזיהוי הפרעת דחק

ישנן מגוון התרחשויות פיזיות בחוויה של טראומה - זעה קרה, נשימה מואצת, חרדה, שרירים מכווצים. כל אלו, מלווים את מי שחווה תסמונת דחק הנקראת פוסט-טראומה . למעשה הגוף מוכן ללחימה או בריחה תמידי גם ללא המצב מאיים אובייקטיבי.
מבחינה גופנית- נפשית ישנה תחושה כי הראש עובד מהר עד כדי תחושת כובד וכאבי ראש. שרירי העיניים והפנים מכווצים ובעת הרפיה יתכנו אף עפעופים שנועדו לשחרר אנרגיה עודפת. ישנה תחושה של ניתוק שיכולה להתבטא בתחושת ריחוף עד כדי סחרחורת. אזור הראש, המצח, הצוואר והעיניים מכווצים תמידית עקב הצורך לשלוט בחוויית האיום החוזרת ונושנת מפלג הגוף התחתון, הבטן והחזה. 
טיפול פסיכותרפיה, גופני-נפשי בתסמונת פוסט-טראומה מושתת על בניית חווית הכלה עם המטפל, המאפשר מגע עם חוויה של טראומה
כך שמתאפשר שחרור פיזי- רגשי- אנרגטי של החוויה המאיימת במקורה. כל זאת, על מנת לאפשר תנועה וזרימה (להבדיל מקיפאון), המרחיבה את מערכות השרירים המכווצות וכך מאפשרת שחרור ופריקה של חווית טראומה.

לקריאה נוספת -חרדה וניתוק רגשי - דיסוציאציה

 

                      טיפולים לתסמונת דחק פוסט-טראומתית PTSD

אחת האפשרויות לטיפול תסמונת PTSD פוסט טראומה נקראת שיטת ה - ( S.E (Somatic Experiencing על-פי טכניקה זאת ישנה אפשרות לפרוק את החוויה של טראומה באמצעות רעד פיזי המאפשר שחרורה של מערכת העצבים מעודף האנרגיה שהצטברה בה. זוהי טכניקה עדינה הנעשית בשלבים הדרגתיים ומשתמשת במשאבים הקיימים ובכוחות הנפש המצויים באדם על-מנת ליצור 'מערבולת ריפו' שתאפשר את שחרור הגוף ממצב של טראומה.

שיטת טיפול נוספת למצבים של טראומה וחרדה נקראת EMDR ובתרגום עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים או בלועזית - Eye Movement Desensitization and reassessment השיטה יעילה לטיפול בחרדות, פחדים, פוביות וסוגים שונים של טראומה ממוקדת וטראומה התפתחותית. ומבוססת על תקיעות אנרגיית טראומה במערכת העצבים במוח. על-פי שיטה זאת זיכרון טראומה מתקבע בצדו הימני של המוח -המיספרה הימנית במוח זה הוא חלקו הרגשי והלא מודע של המח. "תקיעות רגשית" זאת מונעת ראיה רציונאלית של החוויה היוצרת טראומה. על-ידי יצירת תנועת עיניים קוטבית נוצר חיבור בן חלק המוח הרגשי, הימני ובן החלק השמאלי, הרציונאלי. הזיכרון של חוויית טראומה והמחשבות הנלוות נעשות פחות מטרידות ולמעשה נוצר עיבוד לתחושות שנוצרה כתוצאה מחוויית טראומה. מחקרים מראים הוכחות ליעילותה של שיטת  ה- EMDR בעבודה עם חרדה, התקפי חרדה, פוביות, התמכרויות, טראומה, פוסט-טראומה ודיכאון.

סרט מרתק על טיפול רגשי בפוסט-טראומה ב- EMDR

הדגמה של שיטת ה- EMDR לשיחרור  טראומה

מערכת עצבים

נעמי בר משוחחת על דימוי עצמי בערוץ 10

נעמי בר משוחחת על חרדה עם אודטה בערוץ 2

פגישת מבוא לסדנה

לכניסה לפורום בוואלה

הודעות

נפתחת קבוצה חדשה ב- 24/1/19
עבודה מרתקת בקבוצה מצומצמת לשיפור הביטחון העצמי.
מנחים : נעמי בר
וסיון ירום